طراحی تراکت

حتماً تا به حال شده که با تراکت هایی برخورد داشته باشید که شما را نسبت به دیگر تراکت ها بیشتر جذب کند و شما را درگیر مطالعه کند و شما به صورت ناخواسته علاقه به مطالعه آن تراکت پیدا کرده باشید. یک تراکت خوب از زمانی که به دست یک فرد یا در یک اجتماع قرار می گیرد، قدرت بالای جذب خود را به نمایش می گذارد و مخاطبین هدف خودش را جذب می کند. اما برای اینکه بتواند به درستی این عمل جذب را انجام دهد چندین المان و ویژگی را در کنار یکدیگر باید به کار بگیرد. در این مقاله قصد داریم مهم ترین و بهترین ویژگی های طراحی تراکت را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم و کمکتان کنیم که بهترین نوع تراکت را طراحی کنید. در واقع شما در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  • سر تیتر
  • متن
  • رنگ ها
  • عکس
  • کاغذ

اگر هم درخواست سفارش طراحی تراکت دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

طراحی تراکت

طراحی تراکت

المان اول: سر تیتر

در بحث جذب اولیه مخاطب هدف به تراکت، باید این را در نظر بگیرید که مخاطب قبل از اینکه از هر چیزی در تراکت شما آگاه شود، نگاهی سطحی به تیتر می اندازد و در اولین قدم شما باید با استفاده از یک تیتر جنجالی و شک برانگیز مخاطب خود را جذب تراکت خود کنید. مثلاً: هزینه هاتو صفر کن!

این تیتر تقریباً شک برانگیز مناسب برای کسب و کارهایی می باشد که در فصلی خاص تخفیفی با درصد بالا روی اجناس و خدمات خود گذاشته اند.

استراتژی دقیقا به این معنی نیست که افراد فقط به تراکت شما رجوع کنند، بلکه دیده شده تراکت هایی که با وجود یک تیتر مناسب و تاثیر گذار که به هیچ عنوان ورودی دریافت نکرده است. پس شما باید در تراکت خود به نحوی نقشه پیاده سازی کنید تا افراد در نهایت به قسمت تماس با شما برسند.

در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی های یک تیتر مناسب را نام خواهم برد.

تیترهای تراکت شما در طراحی باید جذاب باشند

تیترهای تراکت شما در طراحی باید جذاب باشند

1. تخفیف محدود

شما اگر یک برگ تراکت که دارای “سر تیتر تخفیف 60 درصدی بهار” باشد را برای مطالعه انتخاب خواهید کرد و یا تیتر “فروش کیف و کفش با قیمت مناسب”؟

طبیعتاً مورد اول؛ پس شما می توانید با دادن یک خبر کاملاً خوشحال کننده مثل تخفیف 50 درصدی، از افراد در تراکت خود دعوت به خرید به عمل بیاورید و دقیقاً در همین زمان با اعلام محدودیت زمانی در تخفیف خود ایجاد ترس از دست دادن را به حداکثر خود برسانید.

معمولاً وقتی که افراد از وجود و ماندگاری یک مطلبی مفید و خوشحال کننده مثل تخفیف در یک فروشگاه اطمینان دارند و ترسی برای از دست دادن آن ندارند، تخفیف را پشت گوش انداخته و به آن هیچ اهمیتی نمی دهند! پس شما با ایجاد یک محدودیت زمانی مناسب برای تخفیفات خود افراد را مجاب به خرید آنی کرده و فروش خود را چندین برابر کنید.

2. ایجاد احساس نیاز

شما می توانید در سر تیتر تراکت خود برای مخاطبین کسب و کارتان ایجاد نیاز را به نحوی احسن و درست انجام دهید که اگر بتوانید این کار را به درستی پیش ببرید، فروش بی سابقه ای را تجربه خواهید کرد.

برای ایجاد احساس نیاز شما باید دقیقاً از علایق، خواسته ها و داشته های مخاطبین خود با خبر باشید. مثلاً در صورتی که شما قصد تبلیغات تراکتی فروش قرص ضد ریزش مو را دارید، باید با دقت بالایی توجه فرمایید که افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند دقیقا چه درد هایی را تجربه کرده و یا خواهند کرد (مثل: خجالت کشیدن در جمع، کمبود اعتماد به نفس، نداشتن حالت موی حرفه ای و …) شما با گفتن مطالبی از این دست در سر تیتر تراکت خود افراد را مجاب به مطالعه تراکت و همچنین خرید از خود می کنید.

شما باید با برگه های تبلیغاتی خود، در مخاطب احساس نیاز کنید

شما باید با برگه های تبلیغاتی خود، در مخاطب احساس نیاز کنید

3. مخاطب هدف

به عنوان مثال برای پخش تراکت مربوط به یک بوتیک زنانه، یکی از بدترین مکان هایی که می توانید انتخاب کنید خیابان لاله زار می باشد! این خیابان تماماً فروشگاه های لوازم برق صنعتی و خانگی می باشد و دارای یک فضای کاملاً مردانه! پس شما باید بدانید که می خواهید تراکت های خود را کجا پخش کنید تا در نهایت بتوانید با شناخت مخاطبین آن محل، تراکت خوبی طراحی کنید.

المان دوم: متن

معمولاً تراکت های تبلیغاتی که بازخورد خوبی ندارند و مورد پسند بازار هدف قرار نمی گیرند، از اصول متن نویسی یا استفاده نمی کنند و یا به درستی از آن بهره نمی برند. مثلاً یکی از اصل های متن نویسی و یا تبلیغ نویسی این است که شما بتوانید با استفاده از سر تیتر درست و حساب شده مخاطب هدف خود را جذب کنید و عمل متقاعد سازی را برای مطالعه و یا دیدن ادامه تبلیغ به درستی انجام دهید. همچنین باید از کلمات زیاد در تراکت خود بپرهیزید و سعی کنید از کلمات سرتیتر وار و رسانا (انتقال دهنده مطلب) استفاده کنید تا تراکتی واضح و مشخص داشته باشید.

در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی هایی که متن یک تراکت هم باید داشته باشید را بررسی می کنیم.

1. پرهیاهو و جنجالی!

شما در قسمت متن تراکت باید بتوانید شور و شوقی که در سر تیتر به وجود آورده اید را کنترل کنید و از کاهش آن جلوگیری کنید. مثلاً: اگر در سر تیتر خود از تخفیف با درصد بالا صحبت کرده اید و یا مخاطب را به یک قرعه کشی دعوت کرده اید، باید بتوانید در قسمت متن خود این بحث را جنجالی تر کرده و افراد را مجاب به برقراری ارتباط کنید.

متن تراکت شما باید جنجالی و جذاب باشد

متن تراکت شما باید جنجالی و جذاب باشد

2. اعتماد سازی

شما باید بتوانید بدون آن که مشتری خود را وارد محیط کسب و کار و فروشگاه خود کنید، از طریق تراکت اعتمادشان را جلب کنید و مطمئناً این کار نیاز به دانش و تجربه بالایی در نویسندگی خواهد داشت.

3. درد!

افرادی جذب کسب و کار و تراکت شما می شوند که بتوانید درد یا مشکلی را که دارند تشخیص داده و برای آن راه کاری را ارائه و پیشنهاد کنید. این به این معنی نیست که از تمامی خواص و مزایای کالا و خدمات خود بنویسید؛ بلکه شما باید اول بدانید که بازار هدفتان چه اشخاصی هستند و با چه مشکلاتی روبرو می شوند، سپس برای رفع و حل این مشکلات راهکار ارائه کنید.

المان سوم: رنگ ها

یکی دیگر از مهم ترین المان های جذاب بودن یک تراکت را می توان رنگ های استفاده شده در آن دانست. این المان در جذب مخاطب نقش بسزایی خواهد داشت. از چندین روش هم می توان به این نتیجه رسید که چه ترکیب رنگی برای چه کسب و کار و تراکتی مناسب است.

اولین راه برای انتخاب رنگ های تراکت استفاده از رنگ های اداری یا ست های اداری خود مجموعه و یا فروشگاه می باشد؛ ولی به دلیل این که درصد بالایی از کسب و کار ها در ایران از این المان یعنی رنگ اداری استفاده نمی کنند، برای طراحی تراکت این دسته از کسب و کار ها می توانید از کد رنگ هایی که سایت های ست رنگ پیشنهاد میکنند مثل coolors  کمک گرفته و بهترین دسته رنگ را برای تراکت خود بسته به مضمون آن تراکت انتخاب کنید.

طراحی یک تراکت به المان های بسیار زیادی بستگی دارد که ما اینجا به دو دسته کلی آن اشاره کردیم.

رنگ تراکت در جذب مخاطب تاثیر مستقیمی خواهد داشت

رنگ تراکت در جذب مخاطب تاثیر مستقیمی خواهد داشت

المان چهارم: عکس

اگر تا به حال با تراکت های مصور رو به رو شده باشید، قطعاً به این نتیجه رسیده اید که تراکت هایی که در آن ها از عکس محیط کسب و کار و فروشگاه استفاده شده باشد، جذابیت و زیبایی خاصی را دارا می باشند. استفاده از این عکس ها نیز پارامتر ها و قوانین خاص خودش را دارا می باشد و این به این معنا است که شما نمی توانید تنها با استفاده از چند عکس معمولی و نه چندان حرفه ای جذب کاربر بالایی داشته باشید و مخاطب هدف خود را جذب کنید. این دسته از عکس ها دقت داشته باشید که به هیچ عنوان کپی نباشند و از محتوای تولیدی خودتان استفاده کنید.

المان پنجم: کاغذ

المان دیگری که می توانیم از آن در تراکت خود استفاده کنیم، جنس کاغذ است که در مرحله چاپ تراکت باید به آن دقت کنیم. شما با استفاده کردن از جنس کاغذ مناسب با گرماژ مناسب ارزشی را برای خود، تراکت، کسب و کار و همین طور بازار هدف خود قائل شده اید. همین طور می توانید با استفاده کردن از کاغذ مرغوب، از تخریب تراکت خود از اثراتی که ممکن است محیط بر روی آن بگذارد جلوگیری کنید.

چنس تراکت در میزان دیده شدن آن تاثیر مستقیم دارد

چنس تراکت در میزان دیده شدن آن تاثیر مستقیم دارد

مرحله بعد از طراحی تراکت

بعد از این که تراکت های خود را طراحی کردید و توانستید طرح خوبی از آب در بیاورید، زمان مرحله توزیع و پخش تراکت می رسد. در واقع بازخورد گیری شما از تراکت دو عامل مهم بستگی دارد:

  • طراحی تراکت
  • پخش تراکت

در این مقاله سعی کردیم بهترین و مهم ترین راه های طراحی آن را به شما آموزش دهیم و راهکار برایتان ارائه دهیم. اما نگران نباشید؛ ما برای پخش شما هم راهکار داریم و می توانیم با توجه به تجربه و تخصصی که در این سالیان به دست آورده ایم، به شما بیشترین کمک ممکن را بکنیم. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به صفحه لیست قیمت پخش تراکت در تهران مراجعه کرده و از روش ها و قیمت های پخش ما آشنا شوید.

موفق باشید…

5 پاسخ
  1. لوازم التحریر باران
    لوازم التحریر باران گفته:

    واقعا طرحاتون بی نظیثر بود و استقبال خوبی هم برام داشت. ممنون ازتون

    پاسخ
    • پشتیبانی خدمات ما
      پشتیبانی خدمات ما گفته:

      خوشحالیم که مورد استقبالتون قرار گرفته و بازخوردهای مثبتی هم گرفتید. به جمع مشتریان ما هم خوش اومدید. موفق باشید…

      پاسخ
  2. رستوران دریا
    رستوران دریا گفته:

    بازم عالی مثل همیشه. هم طراحی تراکت و هم چاپ اون و هم پخش…تو هر سه تاش انقدر خوبید ک مشتری دائمیتون شدم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*